fbpx

10 vakantieverhuur TakeAways voor nu en post-corona

#Takeways | #contentplan| #directbooking | #extraservice | #staycation |#cashflowpayplan

Werken aan een plan voor post-corona

Afgelopen weken heb ik mijn twee bedrijven gecombineerd. Met mijn ‘MIXmarketing pet op’, heb ik leden van Global Dutchies met een listing op het platform een Content Strategie training online aangeboden. Trainingen die ik vanuit mijn vak als marketeer de afgelopen 10 jaar heb ontwikkeld en tot nu toe alleen face-to-face had gegeven. Op meerdere fronten heb ik, net als vele ondernemers, mijn plannen aangepast aan de COVID-19 omstandigheden. Mooie, nieuwe en creatieve ontwikkelingen zijn daar al uit voortgekomen.

glazen bol blog takeaways vakantieverhuur global dutchies

We hebben geen glazen bol. Dus ook voor de leden van Global Dutchies is er veel onzekerheid over of er straks nog kleinschalige vakantieverhuur zal zijn.  Of, de visie die een eigenaresse had voor haar bedrijf, moet ze nu volledig aanpassen. Gaat straks iedereen op vakantie in eigen land? Past, deze #staycation bij mijn accommodatie, is dit publiek binnen mijn landsgrenzen? Hoe vindenze mij dan?
Bezig zijn met je positionering, met je publiek, welke boodschap je in welke fase van de Customer journey heb je? Daar hebben we samen aan gewerkt. Samen sparren en ondanks de angsten van nu bewust werken aan je bedrijf voor straks.


Reacties als: ‘Je hebt mijn ogen geopend’ en
‘die schop onder mijn kont had ik echt even nodig’,
daar doe ik, Ria het voor!


Lees de 10 TakeAways van de afgelopen weken onder de foto.

10 vakantieverhuur Takeaways

In dit blog wil ik 10 TakeAways met je delen. Kennis en inzichten vanuit de Content Strategie training maar ook andere inzichten voor de vakantieverhuur van huizen, appartementen en B&B die ik de afgelopen tijd heb op gedaan.

1: Maak een plan

Denk na over de tijd die gaat komen na Corona, volg een online training. Lees visies van anderen. Zorg dat je bezig ben met de toekomst. Het stelt je in staat om weer te denken in kansen i.p.v. in bedreigingen en doemscenario’s

blog takeaways vakantieverhuur reizen corona

2: Blijf communiceren

Blijf communiceren met je huidige gasten of je volgers online. Pas wel de manier van communiceren aan. Die is toch wel wat veranderd. Er spelen in corona-tijd andere gevoeligheden. Voeg de juiste emotie toe aan je boodschap. Als gasten het gevoel hebben dat je misbruik maakt van de situatie, haken ze af. Doet dit je imago geen goed.

3: Zoekgedrag

Het online zoeken op vakanties en reizen is met 85% gedaald. Als je nu de naam van je accommodatie intypt op Google zie je volledig andere resultaten dan dat je voor de Coronacrisis zag. Probeer het maar eens. De OTA’s met de grote marketing-machines lijken hun campagnes te hebben uitgezet. Wil je in beeld komen bij die 15% zoeker die wel bezig is met het plannen van reizen of vakanties, ook al is dit voor over langere tijd? Dan is dit je kans.

4: Gasten die vliegen

Veel van de Global Dutchies ontvangen gasten die gebruik maken van het vliegtuig. Lees de verschillende artikelen over de verwachting wanneer we weer kunnen vliegen, dan krijg je al snel het vermoeden dit zomer 2020 nog niet mogelijk zal zijn. Spreid je risico en richt je ook op de gasten binnen je eigen landsgrenzen of daar in een acceptabele afstand daarbuiten. Zorg dat je alles van je nieuwe gast weet en hoe je hem of haar kan bereiken. Ga op zoek naar het profiel van deze gast en leg deze vast. Kijk welke nationale online initiatieven zijn er waardoor je meer zichtbaarheid creëert.

5: Uniek

Wat maakt jouw accommodatie uniek, waarom reizen je gasten de afstand om bij jou te verblijven? Is dit een markt die ook voor je landgenoten interessant is of moet je switchen naar een ander concept (voor nu). Dit zou ook lange termijnverhuur of een zakelijke verhuur kunnen inhouden.

6: Wordt minder afhankelijk van OTA’s. Ga voor direct boeken.

Ben jij (gedeeltelijk) afhankelijk van Ota’s zoals Booking.com of Airbnb? Dan is het nu de tijd om alles start klaar te zetten voor straks.

a. #directbooking

Ga voor gasten die direct bij jou boeken, zodat je niet meer zo afhankelijk bent van het beleid van een OTA. Dat dit beleid vaak in het nadeel is van eigenaren hebben we in de corona-crisis wel gemerkt. Betalen voor een dienstverlening is absoluut terecht. Ik zeg altijd: ‘voor niks gaat de zon op’ Iedereen moet een salaris kunnen verdienen. Alleen is het % van sommige OTA’s wel erg hoog. Bereken eens hoeveel je het afgelopen jaar betaald hebt aan commissie? Ik denk dat je schrikt. Dit geld kan je ook heel goed gebruiken voor je eigen marketing, communicatie en ICT.

boek direct actie global Dutchies #bookdirect
Actie van Global Dutchies in Maart 2020

Bedenk ook wat de OTA’s gaan doen als er weer gereisd mag worden?? De enorme marketingmachine met campagnes gaat weer aan. Dit moet betaald worden, net als dat de overheidssteun, die sommigen hebben gekregen in deze corona-crisis, terug betaald moet worden. Ik voorspel dat de commissies voor eigenaren flink omhoog gaan. Daarnaast zal jij als eigenaar nog meer dan voorheen gepusht om je tarieven te verlagen. De CEO van Booking-com heeft dit zelfs al in een interview aangegeven aan een Nederlandse krant. Quote: ‘Ik ben de Kerstman niet’.

b. Stel je gasten vragen

Sowieso is het goed om je (voormalige) gasten vragen te stellen over je accommodatie. Stel dan ook gelijk de vraag waarom zij via deze platforms boeken? Ik kan je er zo een paar noemen: direct boeken, het gemak, de keuze, veilig betalen, heel zichtbaar online en soepel annuleren.

Kortom het wordt tijd dat jij dit ook gaat bieden:

  1. Zorg dat je online vindbaar bent voor jouw publiek, met je eigen website en social media. Maak het persoonlijk laat zien wie jijzelf bent, verschuil je niet achter je accommodatienaam.
  2. Ververs je website continue met waardevolle content en zorg dat je SEO op orde is.
  3. Gemak 1. zorg voor makkelijk en direct boeken op je website,
  4. Gemak 2. Zorg dat er online aanbetaald kan worden via b.v.: Creditcard, Paypal of Bankoverschrijving.
  5. Denk na over je huidige annuleringsvoorwaarden.
  6. Zorg dat je direct benaderbaar bent voor vragen.
  7. Verzeker je zelf ervan dat je tarieven ALTIJD lager zijn dan op een boekingsite.

Update 15 mei: Op dit blog zijn best veel reactie binnen gekomen. Een aantal waren over de online zichtbaarheid van accommodaties. Eeen tweetal quotes:

Simone: 'als gast en frequent booker wil ik heel graag meer gemak hebben, sneller weten tot wanneer ik gratis kan annuleren met een muisklik, boeken zonder een antwoord af te hoeven wachten zodat ik meteen weet of het geregeld is.'

Chryt: 'Als die site al te vinden is en direct boeken mogelijk is maak regelmatig mee dat dezelfde accommodatie via een boekingssite goedkoper te boeken is dan wanneer ik dat direct probeer te doen. Soms heb ik na een paar van dat soort ervaringen dus geen zin meer om de extra moeite te doen.'

7: Wat kun je nog meer bieden in Corona-tijd

a. Onzekere tijden, zekerheid met annuleren/verplaatsen

Gasten zijn erg terughoudend om nu iets te boeken. Velen wachten tot op het laatste moment. Je weet immers wat er nog gaat komen. Niemand heeft de ‘glazenbol’. Bied je gasten aan dat ze gratis kunnen annuleren of verplaatsen aan bij een eventuele nieuwe lockdown.

Laat ook gewoon weten dat je huidige gasten gratis hebt laten annuleren of verplaatst naar een ander vakantiemoment. Of dat je ze een voucher hebt gegeven als ze het nog niet wisten wanneer ze bij je wilden verblijven. Dit schept vertrouwen.

Wil je nog een stapje verder gaan, dan zijn er de voorbeelden van: vliegmaatschappij Lufthansa, zij bieden een bonus van € 50 als je een nieuw ticket boekt voor een bepaalde datum. De Poolse Vliegmaatschappij LOT, biedt zelfs 30% korting bij een nieuwe boeking onder bepaalde voorwaarden.

Misschien hebben we bonussen ook hard nodig, als de vliegtuigen minder passagiers gaan vervoeren gaan de tarieven vast omhoog.

b. Veiligheid & hygiëne

Ik lees veel over schoonmaken en dat gasten graag willen weten welke standaarden je hiervoor hanteert. Besteed hier aandacht aan. Herschrijf je schoonmaakprotocol en deel dit ook met je gasten. Dingen zoals:

  • Aantal dagen ruimte tussen twee boekingen. Denk aan, 24 uur geen gasten of dag 1 check-out, dag 2 schoonmaak, dag 3 check-in.
  • Welke schoonmaakmiddelen gebruik je en geef aan dat dit conform de WHO richtlijnen is.
  • Extra aandacht voor deurklinken, lichtknopjes en koelkasthendels.
  • Heet wassen van bedlinnen en handdoeken.
  • Vul gerust aan……

Update 15 mei. In de gekoppelde Facebookgroep: Wereldvrouw op vakantie bij een wereldvrouw bleek al snel dat drie dagen niet haalbaar is voor accommodaties die van b.v. zaterdag tot zaterdag reserveringen hebben staan. Gasten die al geboekt hebben rekenen dan op zeven nachten. Nieuwe boekingen zou je hierop kunnen aanpassen. Veiligheid is het belangrijkste.

Monique uit Frankrijk heeft daar al een plan voor gemaakt. (uitgaande van het feit dat de gasten niet ziek zijn). In het kort heeft zij de volgende tips voor een wissel op dezelfde dag: "na vertrek de accommodatie 20 minuten goed laten doorluchten, gasten zelf het wasgoed in de zakken laten doen en buiten zetten. Met een stoom machine o.a de stoffen banken behandelen. Virusvrije hygiëne hoezen voor kussens en matrassen die na elke gast gewassen worden. Doordat de schoonmaak wel een uurtje of 2 langer duurt, bieden we ze een drankje aan."

8: Tarieven niet verlagen, bied toegevoegde waarde

De post-Corona gast zal waarschijnlijk meer nadenken over: ‘wat krijg ik voor mijn euro of dollar’? Het uitgeven van het buffertje, dat men heeft opgebouwd, zal goed doordacht gebeuren. Dit betekent niet dat jij je tarieven moet gaan verlagen. Dan wordt het namelijk erg lastig om later je tarieven te verhogen voor gasten die terug willen komen. Iedereen begrijpt dat je veel verlies hebt geleden en dat je vaste kosten hebt. Wees hier open over. Daarnaast maak je al meer kosten door de extra maatregelen die je neemt voor schoonmaak.

Je hebt natuurlijk altijd de personen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vraag jezelf dan af of je die gast ook werkelijk wilt ontvangen?

Probeer nadruk te leggen op je toegevoegde waarde. Omschrijf en benoem de bijzonderheden. Dingen die voor jou zo gewoon lijken, kunnen voor een ander de WOW-factor zijn. Net dat zetje dat ze nodig hebben om direct online juist jouw accommodatie te boeken!

Aktie:

Op Global Dutchies heb ik voor de aangesloten accommodaties en tours een speciale pagina gemaakt: Nu dromen straks genieten. Allemaal bijzondere aanbiedingen in de vorm van vouchers, extraatjes. Sta jij op Global dutchies? Voeg dan jouw voucher, extraatje in je beschrijving toe. Laat het mij weten en ik voeg je toe op de speciale pagina.

nu dromen straks genieten global dutchies

Nog geen lid en accommodatie op het platform? Dan is nu het moment.
#directbooking #vouchers #contentstrategie #communitie #givingback #wereldvrouwen
Check ook de Corona aktie (50% instapkorting het 1e jaar) op de homepage www.globaldutchies.nl

9: #staycation

a. #staycation, of anders gezegd; vakantie in eigen land. Of dit werkelijk voor velen voor zomer 2020 gaat gelden weten we nog niet zeker. Overheden en het beleid binnen de landsgrenzen maar ook de gemoedstoestand van de boeker speelt een grote rol. Als ik de communicatie lees vanuit verschillende Europese overheden dan lijkt het er op dat het voor veel Europeanen een #staycation gaat worden. In plaats van globalisering zijn nu de grenzen van invloed op je business. Zorg dat je je hier op in speelt en je voorbereid.

b. Een bijkomende uitdaging bij #staycation dat het salaris van je locale gast vaak lager is dan het salaris van jouw ‘normale’ gasten. Bedenk dan wederom, je wilt misschien niet alle gasten als gast. Maar denk ook eens na over gespreide/maandelijkse betaling tot een maand voor aankomst, noem het een #cashflowpayplan. Dit helpt jouw cashflow en dat van jouw toekomstige gast.

10: 'Lessons learned' van uit China

China is voor een deel al weer ‘back to normal’, zover dat je hiervan kan spreken na deze corona crisis. Zij lopen voor op ons als het gaat om inzichten in het menselijk gedrag na deze crisis. Naar verwachting zal het 'algemene reizen' weer snel herstellen als er veilig naar bepaalde  bestemmingen afgereisd kan worden. Chinese online reisplatforms zoals eLong melden al een toename van het verkeer op hun website en van het aantal geboekte vluchten.

Ga ook hier mee aan de slag zodat als we wel weer mogen reizen jij er klaar voor bent!!

Overige updates 15 mei van links die mogelijk interessants zijn:

Plan Europese Unie: Tourism and transport: Commission's guidance on how to safely resume travel and reboot Europe's tourism in 2020 and beyond https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_854

Plan Europese Unie: tourism and transport package https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_870

#Stacation data voor zomer 2020: Demand Data Show Why To Advertise Your Vacation Rental Property To Domestic Travelers For Summer 2020
https://www.rentalscaleup.com/demand-data-show-why-to-advertise-your-vacation-rental-property-to-domestic-travelers-for-summer-2020/

Waarmee kan ik je helpen?

Denk je na deze TakeAways, ik heb hulp nodig? Ik geef online Content Strategie trainingen. Global Dutchies met een accommodatie of tour op ons platform mogen gratis aansluiten. (weer een reden je accommodatie te plaatsen).

Bij genoeg aanmelding plan ik weer een online training van in totaal 3 modules van 2 uur. Inclusief een werkboek en templates. Stuur mij een bericht om je aan te melden.

Geen accommodatie of tour? Wil je wel graag een Online Training volgen? Kijk op de website van MIXmarketing voor een mooi aanbod, uitgestelde betaling of een ‘barterdeal’.

Ik kijk uit naar jullie opmerkingen, meningen, aanvullingen of andere inzichten in een reactie hieronder op dit blog. Zowel reiziger als accommodatie eigenaar.

Ria
[email protected]
LinkedIn profiel

Ps: kopiëren en plakken van deze tekst is niet toegestaan. Het delen van de link via mail, of Social Media uiteraard wel ;-). Tag mij gerust.

Social Media

10 Comments

  1. Anouk mei 20, 2020 at 3:58 pm

    Super Ria, bedankt voor het delen. We zijn gestart met een andere onderneming om zo het hoofd boven water te kunnen houden. De lodge is daardoor een beetje op de achtergrond geraakt, dus dit is even een goede herinnering om goed aan de slag te gaan wat betreft het informeren van potientiële gasten de volgers op de social media.

    1. Ria luitjes mei 20, 2020 at 4:20 pm

      Echte ondernemers hoor ik in je verhaal. Top!
      Ja blijf communiceren! Houd je toekomstige gasten op de hoogte van de opties om jullie te bezoeken!
      Je kunt ook een mooie aanbieding maken voor ‘Nu dromen straks genieten’ zie bovenin op de website. Stuur mij dan een mail met de tekst en een foto. Succes met alles!

  2. Sietske Meerloo mei 11, 2020 at 9:09 am

    dank voor je inzichten Ria! het wordt een soort ontdekkingsreis voor ons allemaal om te zien wat de toekomst in petto heeft.

    1. Global Dutchies mei 11, 2020 at 5:32 pm

      Helemaal met je eens!

  3. Astrid mei 4, 2020 at 1:34 pm

    Ik denk dat mensen die selfcatering doen mogelijk sneller open kunnen dan accomodaties met diner en ontbijt. Omdat het serveren en steeds aanraken van bestek, glazen en borden toch een verhoogd risico geeft dacht ik dat een ontbijt mogelijk geserveerd zou kunnen worden in een picknick mand. Je kunt alles voorbereiden met handschoenen aan en later zo ook weer opruimen.
    Zal voor mij helaas niet opgaan want mijn nadruk ligt op de Food & Wine Experience. Maar wie weet ga ik aan dit concept zelf nog wat sleutelen.

    1. Ria Luitjes mei 4, 2020 at 2:40 pm

      Hi Astrid, ik denk dat je gelijk hebt. Ik zag gisterochtend toen ik een strandwandeling maakte met mijn dochter, dat een van de strandtenten ontbijt en lunch inderdaad in picknickmanden aanbood. Takeaway en thuisbezorging loopt door of is nu voor sommige horeca de enige bron van inkomsten.
      Fijn dat ik je heb kunnen inspireren om te gaan sleutelen aan je concept.

  4. Simone mei 4, 2020 at 1:05 pm

    Tot op heden heb ik altijd via Booking.com geboekt, om alle redenen die je in je blog aangeeft. De huidige situatie en de manier waarop deze organisatie en haar CEO nu reageert (ik ga er niet te ver op in, het is uitgebreid in de publiciteit) heeft ervoor gezorgd dat ik mijn account verwijderd heb. Jullie hebben gelijk, maar ik zou als gast en frequent booker heel graag meer gemak hebben, sneller weten tot wanneer ik gratis kan annuleren met een muisklik, boeken zonder een antwoord af te hoeven wachten zodat ik meteen weet of het geregeld is, dat soort dingen.
    Ik ga het in ieder geval proberen en wens iedereen veel succes in dit “after corona” tijdperk dat er aan zit te komen 🧡

    1. Ria Luitjes mei 4, 2020 at 2:32 pm

      Hi Simone, hier word ik blij van. Goed om te lezen, fijn ook dat je begint over gemak en snelheid. Dat zo belangrijk om #bookdirect te kunnen laten toenemen! Dank je wel ❤️.

      1. Chryt mei 5, 2020 at 8:20 am

        Nog een aanvulling daarop dan; ik gebruik met enige regelmaat boekingssites om een verblijf te selecteren (simpelweg omdat daar nu eenmaal het grootste aanbod op te vinden is) en zoek dan alsnog de site van het verblijf op om rechtstreeks te boeken. Als die site al te vinden is en boeken mogelijk is (sorry, maar het onprofessionalisme viert in sommige landen hoogtij) maak regelmatig mee dat dezelfde accommodatie via een boekingssite goedkoper te boeken is dan wanneer ik dat direct probeer te doen. Soms heb ik na een paar van dat soort ervaringen dus geen zin meer om de extra moeite te doen.

        1. Ria Luitjes mei 5, 2020 at 9:43 am

          Dank je wel Chryt voor je aanvulling.
          Heel goed punt. #directbooking moet m.i.z. altijd een beter tarief geven.
          Zal te maken hebben met het pushen van boekingsites richting eigenaren. Tig keer per week mailtjes sturen sturen over waar anderen hebben geboekt omdat die een paar euro goedkoper waren. Vaak zijn ze de accommodaties niet eens vergelijkbaar. De website is voor sommige accommodatie eigenaren een oude brochure geworden omdat hier te weinig tijd aan besteed (kan) worden.
          Ik ga je inzicht volgende week samen met nog wat andere inzichten opnemen in dit blog. Nogmaals dank! Ria

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ria Luitjes

Hi, ik ben het creatieve brein achter en eigenaar van 'Global Dutchies'. Van 2009-2016 heb ik met mijn gezin op Curaçao -Dushi Korsou- gewoond. Ons huis 'woont' nog steeds op Curacao en verhuur ik als vakantievilla. In mei 2018 ben ik een Facebook groep gestart om vrouwen met accommodaties in het buitenland te verbinden met vrouwen die niet alledaags en iets leuks voor hun vakanties. De groep was een succes en na een half jaar ontstonden de ideeën voor Global Dutchies. Ik blog over onze #villabreezecuracao en wat er te doen is op ons mooie eiland maar ook over ons platform en in de nabij toekomst marketing adviezen voor de vrouwen op ons platform in onze branche. Volg of link gerust via mijn persoonlijke Social Media platforms..

Profile

Posted in ,
Content strategie training Global Dutchies online

Extraatje!!! Online Content Strategie training voor Global Dutchies met een listing op het platform

Frankrijk domain zoekt beheerdserkoppel Global Dutchies

Een van onze ‘Global Dutchies’ zoekt beheerderskoppel in Frankrijk

Global Dutchies Blog Margo Indonesie

Karimunjawa, Karimun watte?

blog Global Dutchies heinneringen

Vakantieherinneringen blijven, hoe moeilijk ook

donatie €500 euro global dutchies empowerment meisjes

Global Dutchies: € 500 donatie voor de empowerment van meisjes wereldwijd

blog mee voor Global Dutchies 15 tips

BLOG mee voor Global Dutchies! 15 TIPS

Laatst toegevoegde accommodaties

Ericeira Holiday Apartment – Sea View & Pool

hotel Doña Esther

Okapuka Horse Safaris

Laatste toegevoegde tours of events

Retreat van een dag via One Day Retreat Ibiza

Dushi Walks Curaçao

Out of Bounds Golfvakanties

Steun een goed doel!

donatie €500 euro global dutchies empowerment meisjes

Global Dutchies: € 500 donatie voor de empowerment van meisjes wereldwijd

Leeg klaslokaal in Zambia

Corona-pandemie, hoe gaat het met de educatie projecten die wij steunen?

Global Dutchies donaties december Dany-english-learning-edumais

Global Dutchies zamelt in 2019 € 612,00 aan donaties in voor projecten van wereldvrouwen

Blogs van Wereldvrouwen

Content strategie training Global Dutchies online

Extraatje!!! Online Content Strategie training voor Global Dutchies met een listing op het platform

Frankrijk domain zoekt beheerdserkoppel Global Dutchies

Een van onze ‘Global Dutchies’ zoekt beheerderskoppel in Frankrijk

Global Dutchies Blog Margo Indonesie

Karimunjawa, Karimun watte?