Enthousiasme, samenwerking en live ontmoeten
Van 11 tot 14 januari 2024 presenteerden 18 van de 80 Global Dutchies zich voor de eerste keer op de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze ervaring was niet alleen prachtig vanwege de enthousiaste reacties van de bezoekers, maar ook vanwege de samenwerking tussen de deelnemende Global Dutchies en het elkaar in levende lijve ontmoeten.
Standinrichting
We hadden een stand van 3x 3 meter gereserveerd in hal 11 met het thema "travel". Bij aankomst bleek dat we een aantrekkelijke hoekstand tot onze beschikking hadden, die open was aan twee kanten in plaats van één, zoals bij onze buren. Dit vereiste ter plaatse wat improvisatie met de inrichting. Zoals bekend bestaat Global Dutchies uit een netwerk van Nederlandstalige vrouwen die in het buitenland wonen en het inrichten van een beursstand is dan een uitdaging.
Rondje over de wereld
Uiteindelijk leverden alle deelnemende vrouwen prachtige grote foto's van hun accommodatie of arrangement die we in de stand tentoonstelden. Dit was ideaal om met de bezoekers 'een rondje over de wereld te doen'. Daarnaast toonden we video’s van alle van elke deelnemende Global Dutchies. De fotokaart waar alle 18 deelnemende Global Dutchies op vermeld stonden was erg populair, we hebben er ongeveer 1200 uitgedeeld.
Feiten en Cijfers:
- 4 maanden voorbereiding
- 4 dagen beurs
- 5 nieuwsbrieven en meer dan 1000 mailtjes
- 18 deelnemende Global Dutchies
- 14 Globel Dutchies die accommodatie of arrangement gaven voor de beurswinactie
- Glossy online magazine met o.a. alle 18 deelnemers en de goede doelen
- 14 fotopakketjes van de fotofabriek met de post ontvangen
- 2 levensgrote Global Dutchies beursbanners
- 2 fotorekken van 3x2 + andere stand inrichting
- Video van 24 minuten van alle 18 deelnemers
- Extra bijdrage voor de lunch voor de standbemanning
- 9 wereldse vrouwen als standbemanning.
- 9 beurs badges
- Bijna 400 deelnemers aan de beurs actie
- Meer dan 1000 standbezoeker.
- 1200 fotokaarten uitgedeeld
Mannen zijn ook welkom!
De grote banner met een de stoere vrouw op de motorkap van een oude Kever, (tevens de cover van de website en Social Media, trok veel aandacht. Sommige mannen vroegen zich af of zij ook welkom waren, aangezien de tekst op de banner suggereerde dat het netwerk specifiek voor vrouwen was. Dit bood een mooie gelegenheid om gesprekken te starten.
Global Dutchies op de kaart zetten
Veel bezoekers waren niet bekend met het concept Global Dutchies, dus de standbemanning – negen vrouwen verdeeld over 4 dagen- deden extra hun best om Global Dutchiess te promoten, inclusief de bedrijven die niet aanwezig waren op de beurs. We kregen het zelfs voor elkaar dat de cameraman van SBS 6 de accommodatie Tannes Stuga in Zweden ging filmen voor een item vakantie in Scandinavië en dit werd ook uitgezonden het tv-programma Hart van Nederland.
Behoefte aan kleinschaligheid
Door iedereen die langs onze stand liep aan te spreken, merkten we dat er veel vraag was naar kleinschalige accommodaties en leuke arrangementen, iets wat op de Vakantiebeurs slechts beperkt te vinden was. Dit is ook wel logisch want een stand, met inrichting kost al snel € 4.000 en dat is een behoorlijk bedrag om als kleine zelfstandige ondernemer op te hoesten. Dit toont ook gelijk de kracht van ons netwerk aan, want samen kunnen we het wel voor elkaar krijgen.
Solo reizende vrouwen
Er waren ook bezoekers die het geweldig vonden dat wij vrouwelijke ondernemers zijn in de kleinschalige vakantieverhuur. Dit sloeg vooral aan bij vrouwen die graag solo reizen maar ook bij de wat oudere vrouwen die na het verlies van hun partner weer willen reizen. Met een netwerk als Global Dutchies durven ze dit weer aan, het is een soort keurmerk van vertrouwen en een gegarandeerde veilige plek.
Gemiste kansen, sluit je aan
Het leuke was dat tijdens de vakantiebeurs meerdere Nederlandstalige vrouwen zich aansloten bij Global Dutchies zoals twee vrouwen in Italië met camperplaatsen en onze Belgische overburen op de vakantiebeurs uit Noorwegen, met Strand Fjordhotel.
We ontvingen ook vragen over diverse landen en activiteiten, zoals Turkije, Engeland, Schotland, Ierland, Polen, Denemarken, zeilen in Italië, Kaapverdië, Madeira, Maleisië, Cuba, Australië, Nieuw-Zeeland, IJsland en Vietnam.
Als je dus in een van deze landen zit of een unieke service, zoals camperplaatsen, maak dan een listing aan op Global Dutchies. Voor slechts € 30,00 per jaar excl. BTW ben je een heel jaar zichtbaar op ons platform en in onze social Media kanalen, maar ook kun je je volgend jaar aanmelden voor deelname aan de vakantiebeurs. Meer weten over de voordelen van Global Dutchies kijk dan op deze pagina.
Beurswinactie
Op de stand konden bezoekers een QR code scannen en een verblijf van twee nachten of een arrangement winnen bij verschillende Global Dutchies. 14 prijzen hadden we te verloten. Bijna 400 deelnemers hebben hun gegevens achter gelaten.
De winnaars hebben inmiddels rechtstreeks bericht ontvangen van de accommodatie eigenaar. Via de video die gedeeld is in de facebook groep de trekking terug te kijken.
Dit zijn de gelukkige winnaars
- Yasmine Kramer - The Happinezz Hills - Indonesië
- Tjitske Tania - Finca Las Nuevas - Spanje
- Richard Zandstra - Volg de rode schoentjes - Italië
- Marcel Suers - Alam Kita – Indonesië
- Famke van Hoof - Tannes Stuga - Zweden
- Anne kari van den Hil - Mas la Buisoonière - Frankrijk
- Rita Vonk - Agriturismo Anna Rosa - Italië
- Helga Helders - Wenen Bruist - Oostenrijk
- M Belliot - B&B Casa Traca - Portugal
- Heidi Gesthuizen - Chateau D'Impasse - Frankrijk
- Tessa Zengerink - Ferienhof Wellness - België
- Ingrid Zeeuwe - Casa Naya Ibiza - Spanje
- Mas Klungel - Quinta Vale Porcacho - Portugal
- Carolien Van der Plas - Boutique Guesthouse Moncarapacho - Portugal
Op naar de vakantiebeurs 2025
Gezien de enthousiaste reacties van de bezoekers, de toename van websitebezoekers, nieuwe listings, her en der al boekingen, een aantal 'personal boekingagents' die willen samenwerken en de toezeggingen voor deelname aan de vakantiebeurs volgend jaar, blijkt de vakantiebeurs een groot succes. Dus op naar de vakantiebeurs 2025.